חזרה לדף קודם       חזרה לדף קודם  לחיפוש, התחילו להקיש את המילים כאן והמתינו לתוצאות
ארכיון, וידאו, תמונות
 הקשר האוירי
1. הרעיון עולה
2. צעדים ראשונים להכנת המסלול
3. הבעיות
4. הנחיתה הראשונה
5. התקדמות - ועיכובים
6. העבודה בפיקודו של מוש
7. מעלליהם של ה"פרימוסים"
8. תיקוני מטוסים בתוך הגוש
9. המטוס המיוחד שלא הגיע בזמן
10. סוף דבר

הצג כדף אחד

הנחיתה הראשונה

בכ"ז בשבט, ה- 7/2/48, בשבת לפני הצהרים, שמענו זמזום מטוס וכולנו יצאנו החוצה לראותו. ראינו את המטוס מסתובב ומנמיך טוס. הוא נעלם מעינינו, כי מסלול הנחיתה היה מוסתר מעין-צורים על ידי הגבעה הצהובה, לבסוף התרומם וחזר פעם נוספת ועוד פעם.

ולפתע, הוא ירד - ולא עלה!

צעקנו בשמחה : המטוס נחת, רצנו במלא כוחנו לכיוון שדה התעופה.
ראינו מטוס פייפר קטן עומד בקצה המסלול לכיוון מערב. הצלחנו , מטוס ראשון נחת. ניגשנו בזהירות למטוס, כמה הוא קטן, גלגלים לו כמו לעגלת ילדים...  נגענו בזהירות בכנפיים העשויות בד צבוע בצבעי שמן. ראיתי שליד הזנב כתוב "נח"ת -- נשים חובבות תעופה - מועדון חיפה". מהמטוס יצא טייס, אדם מבוגר בשנות השלושים, חבוש כובע עור עם כיסוי לאוזניים ומשקפי מגן. לקחו אותו לכפר-עציון לאכול משהו ולהרים כוס לחיים. אנחנו לא זזנו מהמטוס.

מטוס ראשון נוחת. תמונה שצולמה בשבת (!) ע"י אחד הסטודנטים המגוייסים

הטייס חזר עם מלוויו. הוא אמר "אילו ידעתי שזה מצב המצע של המסלול - לא הייתי נוחת כאן." הוא הסביר שאם אנחנו רוצים שמטוסים נוספים ינחתו כאן אז צריך ליישר את פני המסלול ולפנות אותו מכל האבנים הקטנות, שמפריעות לנחות ופוגעות ביציבות של המטוס בעת הנחיתה.
הוא ביקש מאתנו שנרים את זנב המטוס ונגרור אותו לקצה המזרחי של המסלול. בשמחה נרתמנו למשימה, הרמנו בקלות את החלק האחורי של המטוס, והתחלנו ללכת לקצה המסלול. התפלאנו כמה קל היה המטוס. הגענו לקצה המסלול. הטייס ניגש למדחף, סובב אותו והמטוס הונע. הוא נכנס למטוס, אמר שלום, שלא שמענו מרעש המנוע, נופף בידו, נתן גז והמטוס החל לרוץ על המסלול. כשהגיע לקצה המסלול, לפתע הוא התרומם, וכולנו עמדנו וראינו אותו עולה לאט לאט למעלה. לא זזנו עד שנעלם מעינינו. היינו מאושרים !

למחרת בבוקר יצאנו בכוחות מחודשים ובמרץ להרחיב ולהאריך את המסלול.(גוש עציון, עמדה קידמית של ירושלים – אברהם רטנר)