חזרה לדף קודם       חזרה לדף קודם  לחיפוש, התחילו להקיש את המילים כאן והמתינו לתוצאות  
ארכיון, וידאו, תמונות
 כל המאמרים

נחיתת אונס

ב-25 במרס (פורים, י"ד אדר ב'  ) ביצע הננסון נחיתת אונס במטוס 13RWD-  מיד אחרי ההמראה מהמנחת בגוש-עציון. בתחקיר הטיסה כתב:

"העברתי תחמושת לכפר עציון ונחתתי בשעה 10.00. המוטור לא רצה להידלק להמראה, והמהנדס מנט שהיה במקום החליף מגנטו אחד. בשעה 11.29 המראתי עם נוסע אחד. מיד אחרי ההמראה נאלצתי לרדת ירידת אונס על הגבעה המזרחית המסלול, על שטח המסלול. מירידת אונס זו התכופפו מערכת הגלגלים, פחים של המוטור והאגזוסט. בעזרת האנשים מהגוש הצלחתי עם המהנדס מנט להביא את האוירון למצב של טיסה למחרת בשעה 15.00. ירידת האונס נגרמה בגלל איבוד כח של המוטור מיד אחרי ההמראה.

המראתי בשעה 16.15 אחרי התיקון הזמני שנעשה באוירון (כולל הדבקת פרופלור שנשבר). אחרי עשר דקות טיסה מעל כפר עציון נשברה חתיכת הפרופלור שהודבקה. מיד הורגשה ויבראציה עצומה, והיה חשש שהמוטור יתפרק. סגרתי את המוטור וירדתי ירידת אונס על המגרש. בעזרת המהנדס מנט חתכתי את הקצה השני של הפרופלור והמראתי שוב. אחרי עשרה רגעים מעל כפר עציון פניתי לתל-אביב. בדרך לתל-אביב, באמצע ההרים, התחיל המנוע להיפסק וחזרתי לכפר עציון. את התיקון הנוסף במוטור ונשארתי למחרת.

אחרי שהחלפנו קרבוראטור שלם מאוירון אחר (כנראה ממטוסו של טולצ'ינסקי) התחיל המוטור לעבוד בסדר. המשכתי לתל-אביב, והגעתי בשלום בשעה 11.15."

 

ב-26 במרס אחר הצהריים ביצע בן-חיים נחיתת אונס סמוך לקיבוץ רמת-רחל. הוא היה בדרכו לכפר-עציון, ובמטוסו שני חיילים על ציודם. מזג-האוויר היה גרוע ועננים כיסו את השמים. בן-חיים חיפש "חור" בעננים כדי להנמיך עד לקשר-עין עם הקרקע, ואז החל המנוע "להשתעל" (כנראה בגלל התקרחות המאייד). הוא הבחין משמאל באיזור שהיו בו פחות עננים, וגלש לכיוון זה. בינתיים התכסה גם החלון הקדמי בשכבת קרח. הטייס העריך שהוא נמצא מעל כפר-עציון והמשיך לטוס לכיוון ה"פתוח".

כשזיהה את מקומו, היה מעל בית-לחם. המנוע השתתק כליל, ומעל רמת-רחל היה כבר בגובה 600 רגל מעל פני הקרקע. הוא בחר לנחיתה חלקת שדה שממזרח לכביש תלפיות - רמת-רחל וגלש אליה ממזרח, מעל הכפר הערבי צור-בחר. בן-חיים הבחין בקו חשמל החוצה את נתיב הגלישה, עבר מתחתיו ונחת בשטה בוצי, בטראסה מוקפת גדרות אבן. המטוס נעצר אחרי כעשרה מטרים, בגלל השיפוע העולה של הטראסה. הטייס ונוסעיו לא נפגעו, והנזק היחיד שנגרם למטוס היה נקר באחד הגלגלים.

מיד לאחר הנחיתה נפתחה לעבר המטוס אש רובים ומקלעים מצור-בחר, ואחד החיילים נפצע בכתפו בעודו במטוס. בן-חיים והחייל השני הצליחו לקפוץ מהמטוס ולתפוס מחסה, ומיד אחר-כך זחלו אל זנב המטוס, אחזו בו וסחבו אותו לשטח מת מאחורי גדר האבן. תוך כדי כך פגע צרור יריות בלוח המכשירים וריסק אותו, וכנף ימין, שנשארה בולטת מעל הגדר, נוקבה בכדורים רבים. החייל הפצוע הוצא מהמטוס ובן-חיים חבש אותו.

כל אותו זמן ירו הערבים גם על רמת-רחל. חילופי האש נמשכו כשעתיים, ושלושת אנשי המטוס שכבו תחת מטר הכדורים כל הזמן הזה. כשהחל להחשיך, רץ בן-חיים לרמת-רחל ותכנן עם מפקד המקום את הכנסת המטוס לחצר המשק. אחרי שפתחו את הגדר ברוחב מוטת הכנפיים, גררו את המטוס פנימה והניחוהו מאחורי סככה."

הדף הקודם | דף 6 מתוך 7 | הדף הבא

    
צרו קשר
  כניסה לחברים
AtarimTR LTD