חזרה לדף קודם       חזרה לדף קודם  לחיפוש, התחילו להקיש את המילים כאן והמתינו לתוצאות  
ארכיון, וידאו, תמונות
 כל המאמרים

סיכומים

מספרים

יש להניח כי בקרב השתתפו כ-3000 ערבים, ביניהם רבים מאנשי הלגיון הערבי החונה באיזור, וזהו למעשה כוח העולה פי 15 על מספר אנשינו. לפי מקורות לא יהודיים נהרגו בקרב זה 135 ערבים וכ-250 נפצעו. לפי ידיעות של הש"י (תשעה קבין, לויצה עמ' 99) נהרגו 25 ערבים ונפצעו 60.

 אבדותינו : שלשה עשר מגינים ביום הקרב. אחד עשר בפורץ המחסומים, שנים (נהג ואיש חי"ש מהסטודנטים) בבית הנצור, כ-40 איש נפצעו, ביניהם  5 פצועים קשה.

לוחם אחד מכוח הליווי שברמת רחל מת מפצעיו. פצוע נוסף, מן המפונים לירושלים, נפטר חדשיים אחר כך, אך זהותו התבררה רק בשנת 1996 ! סך כל חללי השיירה הוא חמשה עשר.

ניתוחים ומסקנות:

הצלחתה של השיירה לעבור את הדרך לגוש בלי מכשול, והפריקה המהירה של מטענה במשך 30-20 רגע, מוכיחות כי הארגון היה יעיל ושנוצל את גורם ההפתעה. ברם שגיאות אחדות מנעו לנצל את היתרונות עד תומם. ואלו הן :

1) מועד צאת השיירה נקבע לשעות הבוקר המקודמות. אך היא התעכבה כשעתיים בגלל אחור בהגעת הליווי.

2) מפקדי השיירה היו צריכים לשוב מיד לאחר פריקת המטען, ולא לחכות זמן רב מדי להטענת המטוס והפר מהגוש.

3) כל זמן שהשיירה שהתה בגוש, דרוש היה להשאיר בכביש מספר משוריינים כדי שיסיירו ויפריעו לערבים להקים מחסומים, גם אם הדבר היה מחייב להכנס אתם בקרב.

4) ארגון השיירה היה לקוי. לא היה פיקוד אחיד. מפקד השיירה היה מישאל שחם, ומפקד הליווי היה צביקה זמיר. התכנון של המבצע, והפיקוד עליו, היו של מפקדת ירושלים, אך המטה מתל אביב שלח הוראה להעמיס את ה"פייפר" בלי לדעת על חומרת האיחור. איש בשיירה לא דיווח על הבעייה ולא ניסה למחות על פקודה זו.  מפקד השיירה היה בחלקה האחורי ולא היתה באפשרותו לפקד על החלק הקדמי של השיירה, וכך גם לא לנהל את הקרב במקום הארוע.  כשעה שלימה מזמן שהחלה ההתקפה, שהתה השיירה הארוכה במבוכה וחוסר פיקוד.

5) המבוכה גדלה עוד יותר, כשחלק מן המכוניות ובתוכן מכונית הפיקוד, עלה בידן להסתובב ולחזור לכפר עציון. מרבית האנשים והמכוניות שנשארו בכביש היו במצב של חוסר ארגון וחוסר כיון.

לאור כל האמור נראית החלטתו של המ"מ אריה ט. להתבצר בבית, כמכרעת בגורל הקרב. על ידי כך ניתנה לאנשיו האפשרות להבטיח לעצמם תנאים נוחים להתגוננות עד בוא העזרה. הודות לכך פחת במקצת כשלוננו הצבאי.

 תוצאות:

 בגוש עציון נשארו תקועים 23 איש ממלווי השיירה וְ- 11 נהגים, חמשה משוריינים וחמש מכוניות משא.

פלוגת מלוי השיירות של הגדוד הששי בפלמ"ח חדלה להתקיים בנפול משורייניה ונשקה בידי הערבים. החלה הפסקה בהעברת השיירות מהשפלה לירושלים. העיר נותקה מהשפלה, וסכנת רעב נשקפת לה.

גוש עציון נותק לחלוטין, גם מירושלים, וגם מן השפלה, ונותר במצור עד נפילתו.

תוצאות המערכה בנבי-דניאל חייבו לשנות את שיטת הקשר עם ישובים מבודדים. הוכח כי אין להעביר שיירות בכבישים שאינם מובטחים די הצורך על ידי משלטים שבהם אפשר להציב את כוחותינו. הואיל ובאיזור בית-לחם-חברון אין אנו שולטים בדרכים.

- - -

לפי עדויות קצין בריטי הנמצא בשרות הכנופיות - עודד הנצחון בנבי דניאל את רוח הלוחמים הערבים באיזור ירושלים ובארץ כולה.

ג'ון רוי קרלסון מספר בספרו "מקהיר עד דמשק" על המונים חוגגים ומריעים בחוצות קהיר לשמע הנצחון הערבי בנבי דניאל.

גם ביתר ארצות ערב היה הד ניכר לקרב נבי דניאל. 

הדף הקודם | דף 19 מתוך 21 | הדף הבא

    
צרו קשר
  כניסה לחברים
AtarimTR LTD