חזרה לדף קודם       חזרה לדף קודם  לחיפוש, התחילו להקיש את המילים כאן והמתינו לתוצאות  
ארכיון, וידאו, תמונות
 כל המאמרים

ההערכות הערבית

בשדה התעופה  חנה מטוס מסוג "אוסטר" (ה"פרימוס")   ובו הטייס דניאל בוקשטיין וקשר. הם סיירו בבוקר את הכביש ירושלים-כפר עציון, כדי למסור למפקד השיירה על המצב בכביש והם ליוו אותה עד לגוש. בעת חנות השיירה בגוש נתקבלה ידיעה מירושלים, כי מחוגי הצבא הבריטי נמסר שעבדול קדר-אל-חוסייני קיבל הוראה מהפיקוד הערבי העליון לטפל בשיירה בדרכה לירושלים, ניתנה הוראה לטייס לסייר את הדרך. הוא מסר שקבוצות ערבים מקימות ליד בריכות שלמה ששה מחסומים לאורך של חצי ק"מ, ועל יריות שנורו אליו כשניסה להנמיך טוס. הוא השגיח בקבוצה גדולה של ערבים היורדת מבית ג'לה בכיוון לכביש.
קצין בריטי ששירת עם הכנופיות הערביות תיאר את התכונה בין הערבים:

 "...כשנודע לערבים על השיירה גויסו לוחמים מכל האיזור. גם עריקים בריטים הובאו למקום. אחד המפקדים על הקרב היה קצין בריטי שערק...

ההכנות ללכידת השיירה נעשו במהירות מפליאה. ידיעות על הקרב העומד להתחולל מסביב לשיירה, כשתנסה לחזור, פשטו עד מהרה בבית-לחם ובכפרים הסמוכים. ומאות כפריים מזויינים בכל מיני כלי נשק קלים, יצאו לנקודות שונות לאורך הכביש על מנת לקחת חלק בקרב".

בין הכפריים נמצאו מתנדבים לרוב, שהקימו מחסומים רבים לאורך הכביש בקטע שמדרום לבית-לחם. ונעשו סידורים להבטיח שבניית המחסומים תימשך גם אם תתחיל השיירה לצאת, והיה אם תצליח לפרוץ כמה מהם, יימצאו תמיד חדשים שיעכבוה.

המפקד הצבאי של אותו איזור חילק את מחנהו לשתי קבוצות. כל קבוצה נטלה קטע אחד של הכביש, באופן שאם אמנם תצליח השיירה לחמוק מידיה של הקבוצה הראשונה - תילכד ודאי בידיה של הקבוצה השנייה.

למעשה לא הצליחה השיירה היהודית לעבור אפילו את מחצית העמדות של הקבוצה הראשונה, לפני שנחסמה בפניה הדרך והיא נלכדה..." 

הדף הקודם | דף 7 מתוך 21 | הדף הבא

    
צרו קשר
  כניסה לחברים
AtarimTR LTD