חזרה לדף קודם       חזרה לדף קודם  לחיפוש, התחילו להקיש את המילים כאן והמתינו לתוצאות  
ארכיון, וידאו, תמונות
 כל המאמרים

ההכנות בגוש - ופריקה

"בגוש נעשו כל הסידורים להבטחת השיירה. הלילה ומחר תוגבר השמירה במשלטים. משמרות של אנשי משקים יחליפו את אנשי החי"ש והפלמ"ח. ייערכו סיורים על הכביש הראשי, קו הטלפון ירושלים-חברון ינותק, כדי להפריע את הקשר בין ריכוזי האויב. תופקד שמירה על הכביש הפנימי במשך כל הלילה, נקבעו שוטרי תנועה, אשר יכוונו את השיירה, מרגע כניסתה לגוש עד צאתה. עליהם לכוון את המכוניות השונות למקומות הפריקה המיוחדים לאנשים, למזון ולדלק. הם ידאגו שמסלול התעופה יהיה פנוי כל הזמן לנחיתת מטוסים בעת הצורך.

 כל אמצעי הקשר הם במצב הכן, כדי לאפשר את הקשר עם בסיס היציאה ועם המשדרים שבשיירה ובמטוסים המסיירים, ועם המטה הארצי".

  מיומנו של חבר כפר עציון...

 

בשעה שש היו כל האנשים במקומות שנועדו להם, מוכנים לקבל את פני השיירה. התחילה שעה של ציפייה וניחושים. האנשים מודאגים בגלל האיחור. מדי פעם בא אדם ממרכזו של הכפר ובפיו ידיעות שנתקבלו ב"קשי" מאת הבסיס או מהמטוסים המסיירים בדרך. "מוש", (מפקד הגוש – העורך) רכוב על סוסת השמירה הלבנה, מסייר במשלטים, בכביש הפנימי וליד מקומות הפריקה. הוא מברר אם הכל מוכן כפי שתוכנן מראש, ונותן הוראות אחרונות.

 "...לאחר שעה שמונה מוסרים, כי השיירה יצאה לדרכה. כולנו מתפללים שהיא תגיע במהרה בלי מכשול. חבר שבא מחדר ה"קשרים" מספר על הקשר האלחוטי בין מפקדי השיירה עם חלקיה השונים, המטוסים, בסיס היציאה ואתנו".

אחרי שעה 9.30 הגיעה השיירה, מסעה עבר בסדר מופתי. לא נורתה עליה אף יריה אחת. התרגשנו מאד כשראינו אותה מתקדמת בכביש הפנימי. התעורר חשק רב לגשת ולהסתכל מקרוב בסדריה, מכוניותיה, משוריניה, חייליה וכו' - הרי זה מבצע גדול, שלא היו עוד כמותו במלחמתנו  !

אך עבודת הפריקה קודמת.

 

מיומנו של חבר:

משהחלו מכוניות המשא להגיע למחסום שליד "העץ", כוונו בהתאם לסוג המטען לנקודות פריקה שונות שבמגרש. המכוניות נעמדו בחצי גורן עגולה, בצורה שקל יהיה לפרוק את משאן ושתוכלנה לצאת לכביש ללא תקלה".

"...לאחר שעה שמונה מוסרים, כי השיירה יצאה לדרכה. כולנו מתפללים שהיא תגיע במהרה בלי מכשול. חבר שבא מחדר ה"קשרים" מספר על הקשר האלחוטי בין מפקדי השיירה עם חלקיה השונים, המטוסים, בסיס היציאה ואתנו".

 

 

    פריקת השיירה ליד העץ

 ליד כל נקודת פריקה חיכתה קבוצת עובדים מתאימה אשר החלה תיכף בפריקת המשאות. החבילות הועברו בשרשרת למקום ריכוזן, לפי סוגי המצרכים. החברים התאמצו לבצע את העבודה במהירות, בסדר ובלי רעש. משנסתיימה הפריקה מן המכוניות הראשונות, והן היו יכולות לעזוב את המגרש - חשו הבחורים למכוניות שאך עכשיו הגיעו, כדי לפרוק את מטענן.

 

 פרקי יומן:

"...הנהגים הסתכלו בענין ובשביעות רצון לעבודה המסודרת והמהירה, וסייעו בעצה. החברים הביעו להם את הוקרתם על הסיוע שהביאו לגוש. בפני רבים מהנהגים ניכר כי מרוצים הם על ששותפו במפעל חשוב זה.

בפנים המחנה של כפר עציון התנהלה עבודה מזורזת ביותר. פרקו את הדלק, העמיסו חביות וארגזים ריקים, וכל המיועד למשלוח. פחות    מ ח צ י    ש ע ה    ארכה כל המלאכה הרבה הזו".

 באותו זמן הגיע מברק מהמטכ"ל בתל-אביב ובו הוראה להעמיס גוף של מטוס פייפר שנחת נחיתת אונס בגוש וניזוק, ולהביאו לשפלה. דבר זה גרם לעיכוב גדול.

העמסת המטוס ארכה שעתיים ! !

כולנו חרדנו לתוצאות עיכוב זה. מי יודע מה מתרחש כעת בכביש ?

גם העמסת הפר "זמרי" ושתי הפרדות שנשלחו העירה, בגלל חוסר אספקה בשבילם, גרמה טרדת מה, אך לבסוף התגברו גם על סרובם. 

למכוניות "אגד" שנעצרו ליד "העץ", נכנסו באותו הזמן שמונים וחמשה הסטודנטים, אנשי החי"ש, שחזרו לירושלים. ציודם האישי הועלה על מכוניות המשא. עמם עלו מעט אנשי מחלקת הפלמ"ח שעוד נותרו בגוש. מפקדם, אריה טֵפֵּר, היה אחד מהם. 

בפתאום ניתנה הוראה לפלוגת הסטודנטים החדשה, המחליפה, להסתדר לפי המחלקות ולנוע לכפר עציון, כדי לקבל את נשקם. כעבור שעת מנוחה יעלו למשלטים וישחררו את אנשי המשקים לעיסוקיהם.

הדף הקודם | דף 6 מתוך 21 | הדף הבא

    
צרו קשר
  כניסה לחברים
AtarimTR LTD